Ach joh,
dat loopt zo’n vaart niet …

Vijf argumenten om wél of niet
te investeren in crisismanagement
Een crisis? Ons overkomt het niet

“Crisismanagement? Natuurlijk weet ik wat het is, het woord zegt het immers al. Of ik het belang inzie voor onze organisatie? Uiteraard! Investeren in crisismanagement is een kwestie van keuzes maken en prioriteiten stellen. Immers, alles kost geld. En de kans dat een crisis gebeurt, is heel klein. En als het wél gebeurt hebben we een BHV-organisatie. Bovendien vertrouwen we op de hulpdiensten. Dan komt het vast wel goed!”

De vraag is niet of de crisis komt, maar wanneer deze komt. Negeren is geen optie! Laat u niet overweldigen door een tsunami van gebeurtenissen en reacties op social media. Zorg dat u de regie in handen heeft. Het is veel verstandiger om goed voorbereid te zijn. De investering in een goed getrainde crisisorganisatie weegt ruimschoots op tegen de schade die tijdens een crisis ontstaat.

Een crisis? Overdrijven is ook een vak

“Een crisis, tsja dat is wel een heel groot woord. We hebben wel eens een incident en dat lost zich meestal vanzelf op. We hebben capabele mensen in de lijnorganisatie die dat prima kunnen oplossen.”

Maar wat nu als zo’n incident escaleert? Ontkenning – en daarmee duiken – is de meest gehanteerde crisisstrategie. In 90% van de gevallen is dit de ‘natuurlijke’ reflex van bestuurders in een crisis. Je verliest wel kostbare tijd om de crisis op te lossen. De financiële- en reputatieschade wordt alleen maar groter. Investeren in crisismanagement is een strategische keuze. Zorg dat je bij de 10% zit, die zich wel goed voorbereid op een crisis. Lees meer over risicobewustzijn >>

Een crisis? Dat waait wel over

“Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Soms moet je stil zitten als je geschoren wordt. Het waait vanzelf wel over. Morgen ligt ons nieuws waarschijnlijk al in de kattenbak!”

Als je echt schuldig bent aan een probleem en de hele wereld valt over je heen, kan je deze uiteraard niet ontkennen. Maar ben je het nieuws, of maak je het nieuws? Toon leiderschap en neem je verantwoordelijkheid. Kom zelf met het slechte nieuws naar buiten. Bied excuses aan en geef aan wat je gaat doen om het op te lossen. Spannend? Ja! Investeer in leiderschap en neem de controle in handen met crisis coaching >>

Een crisis? Journalisten zijn alleen maar lastig

“Journalisten, daar heb ik niet zo’n hoge pet van op. Vragen door, blijven aandringen, sommigen zijn brutaal en stellen vragen waar ik niks mee kan. Ik weet niet hoe ik er mee om moet gaan. Bovendien, ik heb een crisis op te lossen. Laat de media maar wachten. Ik houd ze graag ver buiten de deur!”

Voor journalisten is een crisis een kans waarmee ze een groot publiek kunnen bereiken. Wanneer jij je als organisatie defensief opstelt en hun niet respecteert, heb je kans dat ze alternatieve wegen bewandelen om nieuws te vergaren. En dan ben je alle controle kwijt! Leren met journalisten omgaan, is goedkoper dan achter het nieuws aan te lopen. Lees verder over crisiswoordvoering >>

Een crisis? Laat de wereld maar even wachten

“Reageren binnen 20 minuten is onmogelijk. Hoe kan er van ons verwacht worden, dat we binnen 20 minuten met een eerste reactie komen. Ik weet ook niet of we dat wel moeten willen, laten we eerst maar eens de boel op orde krijgen!”

Organisaties hebben een voorkeur om pas met een reactie te komen als alle feiten op tafel liggen. Dat duurt uren! Onvoorstelbaar in dit media tijdperk, waarin het publiek verwacht dat je binnen enkele minuten reageert. Nog geen feiten bekend? Communiceer over het proces; dat kan altijd en binnen een paar minuten. Breng de meest waarschijnlijke en impactvolle risico’s in kaart en bereid de procescommunicatie reeds voor. Het geeft je heel veel snelheid als het straks nodig is. En … tijd is geld!

Investeren in crisismanagement is een slimme keuze

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.