crisismanagement

Een crisis is een van de meest kwetsbare en meest uitdagende momenten van een organisatie. Succesvol zijn op dat moment is niet alleen een ethische plicht, maar ook essentieel voor de toekomst van uw organisatie. Crisismanagement helpt om alle elementen,die veiligheid van mens & omgeving, bedrijfsvoering en reputatie kunnen schaden, zo snel mogelijk te identificeren, te bestrijden om schade te minimaliseren. Presteren onder grote (media) druk vraagt om technieken en competenties waar u beter, voor dat de crisis plaatsvindt, op getraind wordt.

Crisismanagement is een projectmatige- en systematische manier van werken. Afhankelijk van het karakter van de crisis worden mensen en disciplines ingezet om snel en effectief toe te werken naar een goed resultaat. Niet alleen inhoudelijke deskundigheid is vereist, ook verschillende vaardigheden en competenties zijn nodig om als crisismanagement team goed voor de dag te komen.

Een crisis creëert een tijdelijk vacuüm

Op het moment dat er een crisis ontstaat, heerst chaos: als organisatie word je in het defensief gedrongen. Vaak weet je niet exact wat er aan de hand is, terwijl op social media al de eerste beelden rondgaan. De hoge druk om het probleem op te lossen, is voelbaar en de kans dat er gehandeld wordt, zonder na te denken over de consequenties, is groot. Wat nodig is en wat je wilt bereiken, is dat je zo snel mogelijk de regie weer terug in handen krijgt. Om de bron van problemen aan te pakken, maar ook het vertrouwen van uw doelgroepen weer terug te winnen.

Start vandaag met crisismanagement

Crisisorganisatie Crisismanagement ITP Groep

 

Een crisis vereist een strakke organisatie, professionele benadering en optimale communicatie. Twee woorden staan hierbij centraal; organisatie en communicatie. De meeste organisaties focussen zich op de communicatie van de organisatie. Maar bij het managen van een crisis gaat het vooral om de organisatie van de communicatie. Daar staat men veelal niet bij stil.

Een crisisorganisatie stelt andere eisen aan het management van de organisatie. Binnen de crisisorganisatie krijgen de leden niet alleen te maken met specifieke rollen, maar vereisen deze rollen tevens specifieke talenten. En juist het herkennen en erkennen van deze talenten is van cruciaal belang. Vanuit die optiek focust ITP Groep, zowel op de groepsdynamiek, als op de individuele talenten en expertisegebieden.

Optimaal resultaat in crisismanagement

ITP Groep is het aanspreekpunt voor directie en management, ongeacht karakter en omvang. Voor de crisis uitbreekt, leren we u graag methoden en techniek die uw organisatie nodig heeft. Tijdens en de crisis kunnen we u in het proces faciliteren en ondersteunen waar nodig. Na de crisis helpen we u graag om gelijkmatig over te gaan naar de lijnorganisatie zonder de doelstellingen uit het oog te verliezen.  Een crisis haalt vaak de puurheid en echte weergave van de bedrijfsvoering en processen naar boven. Een delicate situatie dus, waar effectief op gehandeld dient te worden. Door een gezamenlijke inspanning kan het optimale resultaat behaald worden.

Ontdekken, beleven, ervaren

De juiste mens op de juiste plek! Dit geldt binnen uw organisatie tijdens een crisis, maar ook bij ITP Groep. Onze trainers werken met enorm veel passie voor het vak. Zij hebben verschillende achtergronden en verschillende disciplines. Samen creëren ze synergie, de energie spat er vanaf tijdens de simulaties en trainingen.

Geïnspireerd door de leerstijlen van Kolb, gaat u bij ITP Groep ontdekkend, belevend en ervarend leren! Wij nemen u mee in de wereld van de crisis, creëren een veilige omgeving, waarin de crisis zo echt mogelijk wordt ervaren. We willen u een zo groot mogelijk crisisbewustzijn en praktische tools meegeven om in werkelijkheid een crisis te beheersen. Ons streven is om samen met u een robuuste organisatie voor fragiele momenten neer te zetten.